top of page

כך תייצרו אינטראקציה עם המצולמים ב-5 צעדים


צילום פורטרט | צילום חתונות ובניית אינטראקציה עם המצולמים | עבודה מול מצלמה
התמונה הזו מציגה את חברי מאסטרשף במטבח עומדים מעל שולחן עמוס בכל טוב. כאשר הם בתקשורת מושלמת אחד עם השנייה

צילום אנשים הוא תחום מורכב שמאחד תחתיו הרבה תת נושאים בצילום - צילום אופנה, צילומי פורטרט, צילום חתונות, צילומי הריון ועוד שלל רב של תת נושאים בתחום צילום האנשים שאני בטוח שהרבה מכם מכירים. אשמח שתרחיבו לי את הרשימה בתגובות כי בטוח פספסתי מלא. אבל זו לא הנקודה, לא חשוב תחת איזו כותרת אנו נמצאים, בכולן יש מצב בו אדם אחד או יותר נמצאים אל מול צלם, עומדים חשופים אל מול עינו הבלתי מתפשרת של הצלם. אותו מקצוען שראה כבר הכל.

המצב הזה בו המצולם עומד מול הצלם והמצלמה הוא מצב שעבור רבים אינו טבעי ואף יכול להיות מביך ביותר, אפילו דוגמניות ודוגמנים שעמדו כבר מול צלמים רבים התחילו מאותו שלב של חוסר ביטחון ואי ידיעה של מה צריך לעשות מול המצלמה ואיך יש להתנהג, ולמי שעוד לא הבין - להצטלם זו משימה לא פחות קשה מלצלם.

אם גם אתם חסרי ניסיון כאשר זה נוגע לעמידה מול מצלמה, אם גם לכם יש את הסטיגמה על העמידה המבוימת והמביכה של צילום חתונות או שאתם חוששים מול הצלם פורטרט שלכם או אפילו אם אתם בכלל צלמים שמתקשים להביא את המצולמים שלכם למצב בו הם נפתחים מולכם, הקטע הזה הוא בדיוק בשבילכם.


הדרך שלי לשחרור המצולמים מורכבת מ-5 שלבים אותם יש לבצע לפני, תוך כדי ואחרי הצילום, את אותם שלבים אחלק לשניים - הצד המצולם והצד המצלם כדי שתבינו את שני מרכיבי התמונה באופן הברור ביותר. יש כאלו שלא יבצעו את כל השלבים וזה בסדר אך אני ממליץ לבצע אותם כפי שכתוב ולאחר תרגול מסוים תוכלו לקחת את זה באופן שמתאים לכם.


1. היכרות ובניית אמון בין הצלם למצולם

על המצולם להכיר את הצלם אצלו הוא הולך להצטלם, את סגנונו ואת דרישותיו, אם אתם חלק מהפקת אופנה ולא אתם בחרתם את הצלם כדאי שתקדימו להגיע לסט בכדי להחליף כמה מילים עם הצלם (כמו גם עם שאר אנשי הצוות) ואף תדברו בלילה שלפני ותכירו קצת יותר אחד את השני. אם בצילום חתונות עסקינן ואתם מתחתנים ובחירת הצלם היא תפקידכם הבלעדי אז אין לי ספק שתשקיעו זמן בפגישת הצלם והיכרותו לעומק לפני שתחליטו שאתם מתאימים בסגנון ובאישיות. יש לומר לצלם לפני שמתחילים את סשן הצילום דברים שחשובים לכם, כדאי אף להראות לצלם תמונות שלכם שאתם אוהבים במיוחד עם הסבר על מה בדיוק אתם אוהבים בתמונה וגם לספר מה בעצמכם אתם פחות אוהבים, כדי שהצלם יוכל לכוון אתכם ואת צילום החתונה בהתאם.

על הצלם כבר מהמפגש הראשון עם המצולמים לשאול את השאלות הנכונות, לקבל מהמצולמים קצת רקע על אישיותם, תחביבים, דברים אהובים יותר ופחות. אם מתאפשרת פגישה לפני יום הצילום היא מאוד מומלצת, כך לא תגיעו מופתעים ותדעו מול מי אתם עומדים ביום הצילום. רצוי לתכנן עם המצולמים את הפריימים השונים לפי הסגנון המועדף על שני הצדדים ולבנות איתם את לו"ז יום הצילום\יום החתונה שוב בין אם מדובר בצילום אופנה, פורטרט או צילום חתונה.


שמלות כלה | לירון פרטוש | סיוון עמר | בר פינס | מאסטרשף | צילום חתונות
הבנות של מאסטרשף בשמלות כלה מבית לירון פרטוש, כל אחת לחוד וכולן יחד נראות פשוט מושלם בהפקה בסגנון צילום חתונות

2. תקשורת על הסט

ביום הצילום יש לחצים רבים הפועלים על כל הלוקחים בו חלק, בין אם זה לחץ על המאפרת לעמוד בלוח הזמנים של הצלם, לבין אם זה לחץ על המודלים שחס וחלילה לא יצאו יפה בתמונות וגם על האסיסטנטים שחוטפים לפעמים קצת ריקושטים של לחץ מאנשי המקצוע השונים. לכן, על הצדדים להבין מראש את מגבלות יום הצילום ולהתאים את עצמם אליו מבעוד מועד.

על המצולם, כאשר הוא או היא מגיעים לסט להגיע בביטחון שהם בידיים טובות, שאנשי הצוות הם מקצוענים כל אחד בתחומו ויום הצילום\יום החתונה יהיה על הצד הטוב ביותר. יש לתקשר עם אנשי המקצוע ולשתף אותם בדאגות שלכם, ספרו להם ממה אתם חוששים ביום הצילום וכך הם יוכלו לענות לכם על החששות ואף להפיג את אלו. אם יש לכם הפסקות בין האיפור לשיער, קומו והסתובבו קצת, שאלו שאלות והביעו עניין, זה ישתלם לכם אח"כ. בצילום חתונות נדירות הפעמים בהן לא נפגשים לפני יום הצילום ולכן לרוב שלב זה צריך להתבצע כהלכה.

על הצלם ברוב ימי הצילום לארגן את הסט, את אנשי המקצוע ולנהל את לוח הזמנים, בצילום חתונות העניינים לפעמים קצת שונים. כאשר מגיע הצלם למיקום ההתארגנות, ייתכן שאנשי המקצוע בתחומי האיפור ועיצוב השיער כבר יהיו נוכחים במקום ובפעילות מלאה, לכן הוא צריך קודם כל לכבד את פועלם, להציג את עצמו לסובבים וכמובן למצולמים ולהתמקם. לא מומלץ ישר להוציא את הציוד ולהתנפל אלא עדיף יותר לגשת לאט. להתעניין מה כבר סיימנו ובאיזה שלב נמצא הארגון של המצולמים, לשאול לשלומם, איך עבר היום עד כה והאם היו לחצים מיוחדים. כל זה יבטיח לכם כניסה חלקה והתחלת יום צילום מוצלח, רגוע ובשיתוף פעולה מלא של כל אנשי הצוות.


צילום חתונות | שמלות כלה | לירון פרטוש | כנפי צילום חתונה
לירון פרטוש בשמלת כלה פרי עיצובה בהפקת אביב עם כוכבי מאסטרשף

3. הדרכת המצולמים \ הדרכת זוג מתחתנים

מבחינת המצולמים הצלם הוא איש המקצוע שיודע הכי טוב איך להוציא אותם הכי יפה שאפשר, לכן עליו מוטלת המשימה של הובלת יום הצילום באופן המוצלח ביותר. בצילום חתונות למשל אנו מצלמים זוגות שברוב המקרים זו הפעם הראשונה בה הם עומדים מול צלם מקצועי ואין דבר שהם רוצים יותר מתמונות חתונה מושלמות, לכן יש להדריך אותם לפני העמידה מול המצלמה. ההדרכה תכלול קצת פרטים טכניים כמו שעות צילום נכונות, עמידה נכונה ויציבת גוף, מבטים, אך בעיקר תכלול הסבר על מהות יום הצילום ושאיפותינו ממנו. חשוב שתהיו מתואמים על מה אתם רוצים להוציא מיום הצילום (יום צילום חתונה במקרה הזה) ואיך תוציאו את זה.


שמלות ערב לירון פרטוש | צילום חתונה | ויקטוריה גוברמן מאסטרשף
ויקטוריה גוברמן בשמלת ערב מבית לירון פרטוש שמלות כלה, הפקה אביבית בכפר שמריהו עם כוכבי מאסטרשף

4. אינטראקציה בזמן הצילום

כמה פעמים אמרו לכם, "תחייכו אני מצלם" ופשוט קפאתם במקום, לא ממש ידעתם מה לעשות והחיוך שיצא מכם בטוח שלא היה אמתי. אחד הדברים הכי חשובים בכל תחום צילום (צילום חתונות, צילום אופנה ופורטרט), הוא יצירת האינטראקציה ויצירת סביב טבעית בה המצולם יכול להרגיש כי הוא בידיים טובות. רוב בני האדם, כאשר הם נעמדים מול מצלמה הם ירגישו מבוכה קלה, וככל שהמצלמה גדולה יותר כך המבוכה גדולה יותר. בטח כשיש אנשים סביבם ואינם לבדם. לכן, חשוב מאוד ליצור מצב בו המצולמים מוסחים מהעובדה שיש מולם מצלמה וצלם מקצועי במתעד ובעצם לדבר אתם ולגרום להם (במידה ומדובר ביותר ממצולם אחד, כמו בצילום חתונות למשל) לייצר אינטראקציה אחד עם השני.

על הצלם לדעת לגעת בנקודות הרגישות של המצולמים ולגרום להם "להרגיש", כאשר צריך קלילות יש להצחיק אותם וכאשר צריך תמונות אופנתיות יותר צריך להרגיע אותם ולהעמיד אותם באופן יותר מחמיא.

הרבה פעמים כאשר המצולם עומד לבדו מול המצלמה הוא מצפה מהצלם יפעיל אותו, שיכוון אותו וזה הכרחי במיוחד כאשר מדובר במצולם או מצולמת חסרי ניסיון, יש לשחרר אותם עם תרגילים, נשימות, ולנסות ליצור להם תמונה דמיונית דרכה תצליחו לגעת בנקודות אותן אתם רוצים לחשוף תוך כדי תהליך הצילום. לכל סוג צילום יש להפעיל אחרת את המצולמים, אם זה צילום אופנה יש ליצור מצב של ריחוק וקרירות בתמונות, אם זה צילום פורטרט יש להראות לצופה בתמונה את האישיות של המצולם (את האישיות שאנו מעוניינים להראות כמובן), ואם זה צילום חתונות אז להראות את הכימיה בין בני הזוג ואת האהבה שלהם. אתם מוזמנים לשאול שאלות מעמיקות יותר על איך מתנהלת האינטראקציה בתגובות מטה.


ויקטוריה גוברמן | כפר שמריהו | סיוון עמר | לירון פרטוש | בר פינס | כנפי צילום חתונות וצילום פורטרט
בר פינס, לירון פרטוש, ויקטוריה גוברמן וסיוון עמר יושבות לצד הבריכה בביתה של ויקטוריה בכפר שמריהו ומחזיקות קוקטייל אביבי

5. ביקורת לאחר הצילום

אתם מכירים את המצב הזה בו אתם מבקרים את אימא או את סבתא שלכם והיא בדיוק מבשלת לכם משהו טעים לאכול, אתם אוכלים נהנים ואז היא תמיד תשאל "נו, טעים לך?"... ביקורת היא אחד הגלגלים המניעים של חיינו, אנו חייבים לדעת איך היינו, איך ביצענו, רק לא להישאר בערפל של אי הידיעה. כך גם בצילום.

לאחר שצילמתם תמונה, בחנו אותה (צלם מנוסה ידע ישר האם יצאה לו תמונה טובה או לא), ותנו פידבק למצולם על התמונה. אם התמונה מבחינה טכנית לא טובה, זאת אומרת שאתם עשיתם טעות בבחירת הגדרות המצלמה תקנו וצלמו שוב, אם המצולם לא נראה לכם מספיק טוב ואתם רוצים להפעיל אותו\אותה אחרת או להעמיד אותם שאופן שונה אל תהססו ועשו זאת. אמרו לו מה היה לא נכון ותקנו לקראת התמונה הבאה. ואם התמונה יצאה לטעמכם, אמרו להם גם ! אל תחסכו במחמאות כאשר זה נוגע לצילום וליופי.

סעיף זה אמנם נשמע מובן מאליו, אך כל כך הרבה צלמים חוטאים בו ומפספסים את השלב הזה בו הם צריכים לתת משוב למצולמים על התוצאה, לא פעם אני קולט צלמים שעובדים איתי בחתונות למשל (שם לרוב אנו מוציאים צוות גדול) לוקחים תמונה וממשיכים הלאה בזמן שהמצולמים יישארו ויחכו לביקורת, לדעת שיש להם תמונה טובה. האינטרס של הצלם ושל המצולם הוא כמעט זהה, להוציא תמונות טובות ככל האפשר. לכן אל תפחדו להעיר ולהאיר את עיניהם ולומר למצולמים מה הם צריכים לתקן בכדי שהתמונה תצא טובה יותר, הם יעריכו אתכם פי כמה תאמינו לי.


אז בין אם אתם מתעסקים בצילום אופנה, צילום פורטרט או צילום חתונות אני אשמח מאוד לדעת האם המאמר עזר לכם ואם אתם משתמשים בשלבים שבניתי לכם... תכתבו ממש כאן בתגובות.


מוזמנים לבקר בעמודי הגלריות שלנו גלריית צילום חתונות וגלריית צילום אופנה ופורטרט





bottom of page