top of page

5 טיפים לצילום פורטרט מקצועי


צילום פורטרט מקצועי כמו כל סגנון צילום אחר יש לתרגל, לא נולדים מקצוענים.

פורטרט הוא אולי סגנון הצילום הנפוץ ביותר, וכל צלם אפילו מתחיל כנראה בשלב כזה או אחר יתבקש על יד חבר, בן משפחה או מכר לעשות לו צילומי פורטרט או בוק - מקצועי או חצי מקצועי. צלמים מסוימים הם כישרונות מטבעם ויוציאו פורטרט מושלם כבר על הניסיונות הראשונים בעוד צלמים אחרים יקפאו ולא ממש ידעו מה לעשות כאשר האדם המצולם יהיה מולם, הם לא יידעו איך להעמיד אותם מול המצלמה, מאיפה צריך לבוא האור כדי שהפורטרט יהיה מחמיא, או איך פשוט לגרום למצולם להרגיש בנוח ובטוח אל מול המצלמה. אחרי הכל, איך המצולם יהיה רגוע כשאת\ה הצלם מזיע מלחץ ?

אז קחו נשימה עמוקה, הירגעו (אין מולכם מצולם כרגע אני מקווה), וקראו את 5 הטיפים הבאים לצילום פורטרט מקצועי וכדאי שתעשו זאת לפני שאתם לוקחים על עצמכם עבודת צילום פורטרט בתשלום שם כבר תהיו חייבים להביא תוצאות משביעות רצון ללקוחותיכם.


1. בחרו את העדשה הנכונה

אני בכוונה מתחיל בבחירת העדשה הנכונה לצילום פורטרט מכיוון שזו תקבע את גמישותכם ואת יכולת ביצוע הטיפים הבאים עליהם אדבר שהם בחירת אורך מוקד וקביעת נתוני חשיפה.

יש לא מעט עדשות לבחור מתוכן וכל אחת תתאים לכם לסוג אחר של פורטרט, זה בעיקר תלוי שתנאים בהם אתם מצלמים, מיקום סט הצילום וכמות האנשים בתמונה. אם זוהי קבוצת מצולמים גדולה, כמו למשל צילום משפחתי של כמה דורות, נבחרת ספורט, קאסט של תכנית או כל קבוצה אחרת שתחשבו עליה, העדשה הרחבה שלכם בטווחים של 18-24 מ"מ תעזור לכם לתפוס זווית רחבה יותר וכך להכניס כמות אנשים גדולה יותר לתוך התמונה, אם זאת עדשה רחבה פחות משטחת את התמונה והרקע עלול להתערבב בשורת המצולמים. לכן כדאי להרחיק את האנשים מהרקע ככל שניתן.

עדשות פורטרט כמו למשל 50 מ"מ יתנו לכם גמישות מוגבלת יותר מאשר עדשות זום או טלהפוטו, אך לעיתים תכופות יתנו לכם חדות טובה יותר (עדשות פריים מצטיינות בטווח שלהן) וטווחי צמצם נמוכים יותר (צמצם פתוח יותר) מה שיאפשר לכם כניסת יותר אור וגם הפרדה טובה מהרקע. אם זאת בתמונות פורטרט קבוצתיות יש להיזהר מטווחי צמצם נמוכים מדי אחרת חלק מהמצולמים לא יהיו בפוקוס. החיסרון הבולט בעדשה כזו הוא הצורך בתזוזה מרובה בכדי למלא את הפריים מאחר ואין לכם יכולת להתקרב או להתרחק עם העדשה עצמה. זה לשיקולכם האם צמצמם פתוח יותר שווה את המחיר, מהניסיון שלי ברוב המקרים הצלמים יעדיפו ללכת על צמצם פתוח יותר.

עדשות טלהפוטו (דוגמת 70-200) מגבילה כמובן את זווית הצילום שלכם לזווית צרה יותראך עובדת היטב במקרים רבים כאשר מדובר בפורטרט מקצועי.

לדוגמה, אם אתם מצלמים צילומי משפחה או פורטרטים אישיים בחתונה תצטרכו מקום רב לזוז בו, אם תקחו את זה בחשבון ותמקמו את המצולמים במקום בו יש מאחוריכם שטח רב, אליו תוכלו להתרחק כשיהיו הרבה מצולמים אתם לחלוטין בסדר. ברוב המקרים גם תצטרכו להסתדר עם צמצמם קצת יותר סגורים מאחר ועדשות טלהפוטו אינן מאפשרות פתיחה כמו עדשות פריים (לרוב). שימו לב לטיפ הבא על קביעת חשיפה.

קראתם כבר את הפוסט הקודם בנושא ? טיפ לצילום פורטרט: צריך להניע אותם



2. קביעת החשיפה\פתיחת צמצם

אני מניח שאם אתם קוראים את המאמר הזה ומתעניינים בצילום פורטרט מקצועי אתם כבר יודעים דבר או שניים על צילום וכיוון מצלמה, אך הבסיס הוא כזה - ככל שהצמצם יותר פתוח (מספר נמוך יותר), כך עומק השדה רדוד יותר מה שאומר פחות אובייקטים בפוקוס או קו פוקוס צר יותר. וההפך הוא שככל שהצמצם גבוה יותר (יעני סגור יותר) כך עומק השדה שלכם יהיה עמוק יותר ויותר אובייקטים יהיו בפוקוס. אם תזכרו את זה כל פעם לפני הקליק אתם על הגל.

אחרי שזה נאמר, כאשר מצלמים תמונות פורטרט, כדאי להתחיל עם צמצם נמוך יחסית F/2-F/4 אך לא נמוך מדי, למה ? מכיוון שצלמי פורטרט רוצים עומק שדה רדוד כדי שהרקע לא יתחרה על תשומת הלב עם המצולם מה שעלול ליצור תמונה "עמוסה" ולא פורטרט נקי. עומק שדה רדוד יבליט את המצולם, בין אם הוא איש בוגר, חיית מחמד או ילד, הם יבלטו החוצה מן הרקע. גם צבעי העור, השיער והעיניים שלהם יבלטו יותר והרקע ישמש בסופו של דבר רק כ"בקדרופ".

קבלו עוד מיני טיפ בתוך טיפ, אם בא לכם לעשות לעצמכם את העבודה קצת יותר קלה כאשר אתם בסשן צילום פורטרט סוער נסו לכוון את המצלמה על מצב APERTURE PRIORITY וכך תצטרכו לשלוט רק בצמצם בין תמונה לתמונה, המצלמה כבר תתקן את מהירות התריס בהתאם לחשיפה שקבעתם.

עדשות פורטרט מקצועיות נוטות לתת פתיחת צמצם גדולה יותר, לרוב סביבות F/1.4-F/2.5 בכדי לתת לכם את ההפרדה המדוברת בין האובייקט לרקע. כמו שציינתי קודם לכן, יהיו מקרים בהם תצטרכו לסגור צמצם בכדי לתפוס קבוצות גדולות יותר של אנשים, לא תרצו שהאנשים מאחור יהיו לא בפוקוס.


3. תאורה

תאורה טבעית זה יפה וזה נעים אך כאשר מצלמים פורטרטים מקצועיים ולא תמיד הרקע והאובייקט אותו אנו מצלמים יהיו שווים בתאורה, רצוי תמיד להגיע מוכנים עם תאורה משלכם שתעזור במקרה הצורך, לא נרצה שעל זה תיפול העבודה הבאה שלנו.

הכלל הזה תקף גם כאשר מצלמים בחוץ וגם כאשר מצלמים בסטודיו סגור.


4. נתוני מהירות תריס

בואו נקבע חוק יסוד, כאשר אתם קובעים את מהירות התריס אתו תעבדו תיקחו בחשבון את אורך המוקד של העדשה אותה בחרתם בכדי להימנע מתוצאות מטושטשות שיגרמו מרעידת המצלמה בידכם. מהירות התריס צריכה להיות שוות ערך או גבוהה יותר מאורך המוקד, אל תשכחו לוודא את הנתון המאוד קריטי הזה לפני שהתחלתם לצלם. לדוגמה, אם אני מצלם עם 200מ"מ אקבע מהירות תריס של 1/250 ומעלה, ללכת על בטוח.


5. הרימו ISO במידת בצורך

אם אתם מרגישים מוגבלים מבחינת משחק במהירות תריס או פתיחת צמצם עקב ציוד מוגבל או תנאי תאורה קשים אל תפחדו להעלות איזו (ISO). קחו בחשבון עוד נתון שכלל לא נגענו בו כאן והוא תזוזת המצולמים על הסט, בטח אם מדובר בילדים או בעלי חיים, אלו נוטים לברוח מפוקוס במהירות ולכן הקפיצו קצת את האיזו שלכם בכדי להעלות אתו גם את מהירות התריס. תעלו רק אם יש בזה צורך ואל תעלו איזו סתם כי זה יפגע באיכות התמונה. אם צריך, זכרו את טיפ מספר 3.תאורה, זו תאפשר לכם כמובן תנועה יותר גדולה בנתוני חשיפה מבלי להעלות איזו.

באור נמוך (בצילום פנים או חוץ), ייתכן ותצטרכו להעלות את האיזו שלכם ל ISO400 ISO800 ISO1600, או אפילו יותר, החיסרון של זה הוא גרעון של התמונה (במצלמות איכותיות זה מינימלי ביותר), אך זה לחלוטין שווה יותר מאשר תמונה מטושטשת שלא ניתן להגיש ללקוח.


אהבתם את הפוסט ? שתפו. ואחרי ששיתפתם כנסו לראות את גלריית צילום פורטרט וצילום אופנה של כנפי

bottom of page