top of page

מדוע אתם צריכים להכיר גם את פוטושופ וגם את לייטרום ?


צלמים צריכים להכיר גם את פוטושופ וגם את לייטרום, מדריך לעריכה בסיסית בפוטושופ ולייטרום
צלמים צריכים להכיר גם את פוטושופ וגם את לייטרום, כך תגיעו לתוצאות הכי טובות

פוטושופ ולייטרום הן שתי תוכנות עצמאיות המשמשות צלמים למטרות שונות ומגוונות, כל אחת מהן טובה בפעולות אחרות ולכן תתאים למטרות צילום שונות. אם אתם למשל צלמים שצריכים יותר פעולות על התמונה ועריה יותר מניפולטיבית תשתמשו בפוטושופ, אם אתם מצלמים כמויות גדולות של תמונות שכל אחת זקוקה לפחות עריכה סביר שתשתמשו יותר בלייטרום.


מהם ההבדלים העיקריים בין שתי תוכנות העריכה ?

פוטושופ מאפשרת יותר גמישות, בתוכנה ניתן לעבוד עם מה שנקרא "שכבות" ואלו מאפשרות ליצור ממש עבודה גרפית מורכבת מכל תמונה פשוטה שצולמה כביכול על שכבה אחת. לעומת זאת לייטרום תאפשר לכם לשנות, להעלים ולשכפל אובייקטים על גבי התמונה אך לא תיתן לכם יותר מדי חופש פעולה.

אם זאת, כאשר תצלמו חתונה ותחזרו לערוך את כל אלפי התמונות לא סביר שתפתחו אותן בפוטושופ, לכך לייטרום תתאים הרבה יותר מהסיבה שהיא פשוט יודעת לפתוח "קטלוג" ייעודי ליום הצילום שלכם ואליו לשייך עותקים לפתיחה מהירה ועריכה בתוך התוכנה שלא יכבידו על המחשב ולא יקחו לכם נצח (כמו להכניס כמות תמונות כזו לפוטושופ למשל).

בפוטושופ קיימת אפשרות של "ACTIONS" שזה בעצם אומר שאנו בונים סדר פעולות עריכה מובנה ואומרים לתוכנה להריץ אותו על כל התמונות שפתוחות בתוכה\כל התמונות בתיקייה וכדומה. זה יתן לנו לערוך בצורה זהה כמות גדולה של תמונות אך זה לא יעיל ונוח כמו לייטרום.


סרטון דוגמא לאיך אני עורך בלייטרום :



היתרון הבולט של פוטושופ על פני לייטרום הוא הגמישות. ניתן לעשות בתוכנה הזו כמעט כל דבר שחלמתם עליו ולקחת את הצילומים שלכם (וגם עבודות גרפיות) לגבהים חדשים. אני למשל אוהב לערוך את הכמויות הגדולות של התמונות בלייטרום אך כאשר אני רואה תמונה שצריכה עבודה מעבר לעריכהת תאורה\צבע\העלמת דברים או דברים פשוטים אחרים אני אשלח אותה לעריכה בפוטושופ ושם אעשה לה דברים נוספים כגון - הוספת שכבות, הוספת אלמנטים, הצרת\הרחבת היקפים ועיצוב אובייקט, כיתובים ועיצובים גרפים ועוד דברים שעולים לי בדמיון (תוכלו לראות את העבודות האחרונות שלי באינסטגרם או כאן באתר).


הנה כמה שאלות שעולות הרבה בנושאים הקשורים ללייטרום או פוטושופ -

1. מהן שכבות בפוטושופ ?

שכבות בפוטושופ הן בעצם כמו מעין תמונה על תמונה. כאשר אנו פותחים את התמונה המקורית נוצרת לנו שכבה שטוחה אחת של מידע, ברגע שאנו רוצים להוסיף או לשנות לה אלמנטים בעריכה בפוטושופ אנו יכולים לבצע זאת על התמונה המקורית או לפתוח "שכבה" חדשה עליה נבצע את השינויים וכך נוכל להשפיע רק עליהם ואם לא נהיה מרוצים נוכל למחוק את השכבה ונישאר שוב עם התמונה ללא העריכה החדשה. אלו שכבות של מידע חדש.

2. לא שמרתי את הקבצים בפוטושופ ונתקע לי המחשב, האם אני צריך להתחיל מהתחלה ?

לא, תוכלו להיות רגועים. בתיקיית התוכנה שלכם לרוב בפרוגרם פיילז (PROGRAM FILES) קיימת תיקיית AUTOSAVE של פוטושופ. אחת המצילות !

3. אילו קבצים ניתן לפתוח בפוטושופ ?

הרשימה הזו ארוכה עד אין סוף כמעט ולכן לא אציין כאן את כל סוגי הקבצים, אך תדעו שאין הרבה קבצי גרפיקה שלא ניתן לפתוח כאן. רק שימו לב שקבצים גולמיים (CR2,NEF ודומיהם) קבצי RAW צריך תוסף ייעודי לתוכנה.

4. איזו גרסה הכי מומלצת ?

אני הכי ממליץ לכם להיכנס לאתר של ADOBE ולקרוא קצת על התוכנות החדשות והגרסאות המומלצות, לא לכל אחד יש צרכים דומים. יש גם תוכנת פוטושופ CC שהיא הגרסה הקלה יותר של פוטושופ שאולי תתאים לחלקכם.


bottom of page