2 min

טיפ לצילום פורטרט: צריך להניע אותם

Updated: Apr 23, 2018

ביום ממוצע אני עובר על עשרות אם לא מאות צילומי פורטרט, הרבה מהם מעולים והרבה מעולים פחות. אני יכול לומר שעל כמעט 99% מהם אני מסוגל לתת ביקורת בונה ולהבין מה נכון ומה לא נכון בתמונת הפורטרט הספציפית. יוצא לי לראות עבודות של צלמים מעולים שתפסו רגע גדול עם תאורה נעימה ונכונה של מודל יפיפה אך משהו שעמידה שלו\ה או בהבעת הפנים פשוט לא עבד. ברוב התמונות חסר אותו גורם (זעיר למדי לפעמים) שיהפוך את התמונה מעוד תמונה נחמדה ליצירת אמנות שהיא כמו ממתק לעיניים. הבעיה ברוב התמונות פורטרט שאינן צילומי אופנה היא ללא ספק ההנעה של המצולמים, הפעלת המודל\יסטית לכדי יצירת מציאות בתוך התמונה ולא סתם עוד הבעה קפואה

אז מה זה בעצם אומר "להניע" בצילומי פורטרט ?

בואו ניקח לדוגמה צילומי אופנה, בצילומים מהסוג הזה תשימו לב שלרוב לדוגמנים או לדוגמניות תהיה הבעה שהיא יותר ריקה, הבעה "לא מעוניינת" או לא מתאמצת, זאת במטרה שהמבט שלהם לא יגנוב את תשומת לבכם מהבגד שהוא העיקר בתמונות אופנה. קחו ליד מגזין ובו תמונות של דוגמניות אל מול תמונות של מפורסמים ומיד תשימו לב להבדלים הקיימים בין הבעותיהם, ישר תבדילו בין צילום אופנה לצילום פורטרט, המפורסמים לרוב יראו מאפייני אישיות, הם ממש משחקים על גבי התמונה. וזה מה שהופך את התמונה שלהם למעניינת יותר. הם לגמרי בתוך הסיטואציה ואין ספק שזה מושך אותנו הצופים גם כן לתוך התמונה בצורה טובה יותר מאשר בצילומי אופנה. ניתן לומר שגם בעולם הצילום בסוף הכל מתנקז לשפת גוף והבעות.

הבעות הן לא דבר שקל להוציא מהמצולמים מכיוון שלא כולם שחקנים ואינם יודעים איך "לשחק" מול המצלמה. גם כשזה נוגע לשפת הגוף רוב המצולמים אינם מודעים למה הם משדרים עם היציבה שלהם, עם תנוחת הגוף. לכן, אין ספק שכדי להוציא את המיטב בצילום פורטרט או צילומי אופנה למיניהם על הצלם לשים דגש רב גם על שני תחומים אלו, הבעות פנים ושפת גוף. המצולם שלכם יכול להתייחס ישירות למצלמה או שניתן להפעיל אותו לכיוונים אחרים כדי שלא יסתכל ישירות למצלמה, לכיוון האור למשל. בצילומי פורטרט לרוב כן נראה את פניו של המצולם כדי שהצילום יעבור נכון. לכל צלם שיטות משלו להפעלת המצולמים שלו, לגרום להם להרגיש בנוח מול המצלמה, אני אישית אוהב לתרגל עם המצולמים שלי נשימות, כל מני הפעלות כמו דמיון מודרך או משחקים משונים שגורמים למצולם להתנהג באופן מסוים וקצת מורידות את רמת המתח שלו מפני המצלמה. אלו כמובן בעיקר נכונים לצילום פורטרט ופחות לצילום אופנה, שם כמו שציינתי קודם לכן ההבעות הן יותר ריקות והדוגמנית צריכה בעיקר "להחזיק את הבגד". סשן הצילום יהיה הרבה יותר מהנה כאשר המצולם משתחרר ומתחיל לפעול לפי ההוראות של הצלם.